Opera “Powrót Manru” na deskach Copernicus Center

0
110

Już w najbliższą niedzielę, 6 października 2019 roku czeka Nas wielkie wydarzenie!

Na deskach Copernicus Center zostanie wystawiony ” Powrót Manru” jedyna polska opera wystawiana w Metropolitan Opera.
Inscenizacja jest przygotowywana przez Polsko-Ukraińską Fundacje im. I.J.Paderewskiego z udziałem polskich i ukraińskich artystów. To wielkie przedsięwzięcie artystyczne jest ważne również z historycznego punktu widzenia – ma za zadanie łączenie Polonii na świecie, uczczenie 100 -lecie odzyskania niepodległości przez Polskę, oraz promowanie polskiej kultury i oddanie hołdu Ignacemu Paderewskiemu.

W poniedziałek , 7 października odbędzie się w Muzeum Polskim w Ameryce konferencja naukowa z udziałem gości z Polski i Ukrainy.

powrot-manru-ulotka

Ignacy Jan Paderewski

„Powrót MANRU

Opera w trzech aktach
Libretto: Alfred Nossig, na podstawie powieści „Chata za wsią” J. I. Kraszewskiego

Jedyna polska opera wystawiona na deskach Metropilitan Opera. Po raz pierwszy w Chicago!

Wykonawcy:
Manru: Sylwester Kostecki
Ulana: Ewa Tracz
Urok: Łukasz Motkowicz
Jadwiga: Marta Motkowicz
Aza: Ludmiła Ostasz
Oros: Jurij Trycecky
Jagu: Igor Mihnevych

oraz
Chór i orkiestra Lwowskiej Filharmonii Narodowej
gość specjalny, znakomity Dmytro Tkachenko

Dyrektor generalny, kierownik produkcji: Adam Bala
Dyrektor artystyczna: Marianna Humetska

“Po Halce jest Manru najbardziej osobistym dziełem operowym kompozytora polskiego,(..)Stworzył Paderewski w Manru muzykę, której charakter, dzięki zmieszaniu czynników słowiańskich z cygańskimi, działa nader oryginalnie. Wielka śpiewność kilku ustępów lirycznych, (…) żywość scen zbiorowych i świetne barwy orkiestralne stały się podstawą ogromnej atrakcyności dzieła “ Zdzisław Jachimecki

“Podczas pracy nad Manru moją uwagę zwrócił przede wszystkim dość nietypowy jak na tamte czasy, zamysł widzenia opery wzorowany na wagnerowskich dramatach muzycznych. W operze Paderewskiego nie ma bowiem oddzielnych arii – quasi arią jest tu cała muzyka i z tego względu bliżej jej do symfonii niż do opery. (…) O wpływie Wagnera na kształt Manru świadczy także brak uwertury, co jest charakterystyczne dla dramatu muzycznego, mianem którego śmiało możemy określić dzieło Paderewskiego. Trzeba jednak przyznać, że pomimo widocznych wpływów tradycji niemieckiej, Paderewski stworzył coś zupełnie nowego, coś, czego nie da się do końca porównać z żadnym innym powstałym przed nim utworem. “- Jerzy Maksymiuk

Projekt realizowany przy współpracy Copernicus Foundation.
Patronat Honorowy: Marszałek Senatu RP Stanisława Karczewskiego
oraz Konsulat Generalny RP w Chicago

Powrót Manru from AmerykaPoPolsku on Vimeo.

SKOMENTUJ

Dodaj komentarz
Wpisz swoje imię